fbpx

KULTOWE KLASYKI

KULTOWE KLASYKI OD SPLAT!FILMFEST
W repertuarze całorocznego cyklu filmowego KULTOWE KLASYKI znajdują się filmy o szczególnym znaczeniu, mocne, wyraziste i ponadczasowe, które mimo upływu lat, zmieniających się gustów i trendów nie straciły na przesłaniu i sile rażenia. Kuratorka cyklu: Monika Stolat.
Cykl filmowy organizowany jest przez Splat!FilmFest – International Fantastic Film Festival.

KWIECIEŃ 2024
LŚNIENIE

O FILMIE:

Jack Torrance obejmuje na czas zimowy stanowisko dozorcy potężnego hotelu Panorama, znajdującego się w górach w Kolorado. Wraz z żoną i kilkuletnim synem zostają jedynymi lokatorami tego wspaniałego przybytku, lecz wkrótce odkrywają, że hotel z tradycjami ma też swoje tajemnice. Szaleństwo zamknięcia, upiory Panoramy oraz odcinające ją od reszty świata zaspy śniegu tworzą pułapkę bez wyjścia, a Jack, który miał dbać o bezpieczeństwo rodziny, przeistacza się w opętanego maniaka.

„Lśnienie” w reżyserii Stanleya Kubricka, oparte na bestsellerowej książce Stephena Kinga, to jeden z najsłynniejszych filmów grozy w historii kina, a jednocześnie dzieło tak bardzo niepowtarzalne, że niemal każda próba nawiązania z nim dialogu kończyła się niepowodzeniem. Być może dlatego, że terror u Kubricka jest nieludzki, pozbawiony logiki, oderwany od jakichkolwiek zasad. A być może dlatego, że horror ma tu twarz Jacka Nicholsona, którego szaleńczy taniec z siekierą w dalszej części filmu oraz wykrzywione uśmiechem lico już na zawsze pozostanie synonimem filmowego terroru.

Celem Kubricka było nakręcenie horroru totalnego. I dowód na to mamy już w samej czołówce, kiedy oglądamy obrazy majestatycznej natury, ilustrowane budzącą natychmiastowy lęk muzyką inspirowaną średniowieczną pieśnią „Dies irae”. Zło jest wszędzie, wydaje się mówić reżyser „Mechanicznej pomarańczy”. Zło jest wieczne. Podczas, gdy Stephen King szukał i tłumaczył zagrożenie w alkoholizmie głównego bohatera, którego nałóg staje się furtką dla zła, u Kubricka tej furtki brak – zło i tak opęta Jacka Torrance’a, nie ma możliwości, żeby do tego nie doszło. Tym samym niesamowita czołówka stanowi swoisty zew. Coś wzywa Jacka do Panoramy, a on słyszy to zaproszenie. I je przyjmuje. [Krzysztof Walecki dla Kultowych Klasyków]

reż. Stanley Kubrick
horror | USA | 1980
2h 26 min
język: angielski
napisy: polskie

 

SEANSE:
WROCŁAW | Kino Nowe Horyzonty | 22.04 | 20:00 | BILETY
WARSZAWA | Kinoteka |22.04 | 19:30 i 20:00 | BILETY

MARZEC 2024
TEKSAŃSKA MASAKRA PIŁĄ MECHANICZNĄ (1974)

O FILMIE:

Grupa przyjaciół, podróżuje przez Teksas. Gdy nagle kończy im się paliwo jedynym schronieniem staje się odległy dom na odludziu, zamieszkały przez tajemniczą i osobliwą rodzinę. Od tej pory życiu bohaterów zagraża śmiertelne niebezpieczeństwo.

W przeciwieństwie do klasycznych horrorów Tobe Hooper złamał ówczesne zasady kina grozy i przeniósł widza w miejsce, w którym siły zła wyjątkowo nie przychodzą z zewnątrz i nie burzą bezpiecznego porządku, bo w świecie „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” żadnego ładu nawet nie ma. Tym razem to zwyrodniała rodzina jest zagrożeniem, a zło jest wszechobecne, nierozerwalnie związane z otaczająca rzeczywistością. Film należy do nurtu kina gore, jest brutalny w swym surowym realizmie, nihilistyczny, odrażający a przy tym mistrzowsko buduje nieustające napięcie.

Powstanie niezależnej i niskobudżetowej „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” wywołało ogromne kontrowersje, wiele państw zakazało u siebie dystrybucji filmu lub opóźniły jego premierę do kilkunastu a nawet kilkudziesięciu lat. Ostatecznie film uznawany jest za jeden z najlepszych i najbardziej wpływowych horrorów w historii światowej kinematografii.

reż. Tobe Hooper
horror, gore | USA | 1974
1 h 23 min
język: angielski
napisy: polskie

SEANSE:
WROCŁAW | Kino Nowe Horyzonty | 18.03 | 20:00 | BILETY
WARSZAWA | Kinoteka |19.03 | 20:00 | BILETY

LUTY 2024
DŁUGI WEEKEND

O FILMIE:
Młode małżeństwo wyjeżdża na weekend nad morze. Marcia chce zatrzymać się w hotelu, ale Peter woli rozbić namiot w lesie. Na ile chce rzeczywiście spędzić wolny czas na łonie natury, a na ile pokazać żonie swoją wyższość, jest sprawą otwartą. Jednak już od początku wycieczki dzieją się niepokojące rzeczy, które stawiają pod znakiem zapytania nie tylko udany wypoczynek bohaterów, ich związek, ale również szczęśliwy powrót do domu.

„Długi weekend” to reprezentant kina ozploitation, czyli australijskiego kina eksploatacji tj. niskobudżetowego, dzikiego, brutalnego no i australijskiego. Chociaż film posiada elementy kina „animal attack” to jest przede wszystkim trzymającym w napięciu horrorem skłaniającym do refleksji nad kondycją człowieka, jak również jego stosunkiem do przyrody. [Krzysztof Walecki, Film.org.pl]

reż. Colin Eggleston
horror, mystery, thriller | Australia | 1978
1 h 37 h
język: angielski
napisy: polskie

SEANSE:
WROCŁAW | Kino Nowe Horyzonty | 18.02 | 20:00 | BILETY
WARSZAWA | Kinoteka |19.02 | 20:00 | BILETY